Elenchus grundmodell är ett sätt att identifiera och värdesätta supportfunktionstjänster utifrån deras bidrag till kärnverksamheten, mätt som finansiellt resultat. I detta ingår att analysera affärsenheternas behov och möjligheter och utifrån dessa definiera vad supportfunktioner kan göra för att maximera sitt bidrag till organisationens samlade lönsamhet.

För de supportfunktioner som behöver spara eller effektivisera kan vi hjälpa till att identifiera vilka av de existerande verksamheterna som bidrar mest till kärnaffärren, vilket ger en dubbel effekt: Den direkta kostnaden kan minska om detta är ett mål, samtidigt som ni kan visa att de verksamheter som behålls ger största positiva avkastning.

Med ”prioriteringen” går vi lite annorlunda tillväga, eftersom vi analyserar och rangordnar existerande verksamhet, snarare än att börja med en utforskande fas utifrån affärsverksamheternas behov. Men det går å andra sidan lite snabbare att genomföra. Kontakta oss för mer information, så kan vi mötas redan innan affärsplanerings- och budgetarbetet är igång!